Slektsforskning

Disse sidene handler om min slektsforskning.

Vem var «Björnjägarn?»

Posted by Bjørn Gunnar Lindalen den 03/30/2009

Tirsdag 31.03 kl 20.00 er det dags for del to i den svenske serien «Vem tror du att du är?».

Vem var «Björnjägarn?»

Thomas Bodström, före detta justitieminister, f d allsvensk fotbollsspelare i AIK, dessutom advokat, ordförande i Riksdagens justitieutskott, socialdemokratisk förgrundsgestalt, fyrabarnspappa, utnämnd till Sveriges sexigaste man i populärpressen (2003) samt deckarförfattare. Vad är det i hans egen historia som har format honom? Och vem var «Björnjägarn»?

Thomas Bodström ger sig ut på en resa i tid och rum runtom i Sverige för att söka sanningen om sin morfars bror.
– Jag är en extremt rastlös person. Jag gillar också att tävla och spela, även om jag är en dålig förlorare. Hockeyträning två dagar i veckan mellan klockan 7 och 8, fotboll ett par gånger i veckan plus mitt arbete som advokat och uppdrag i Riksdagen med mera. Man kan undra vem man är som håller på med allt detta?

Ja, vem är egentligen mångsysslaren Thomas Bodström? Och vad är det i hans egen historia som format honom?
– Liksom alla andra har jag funderat på vem jag är, var jag kommer ifrån och hur min bakgrund ser ut. Jag har försökt ta reda på mer men inte lyckats. Men en sak vet jag. Det finns en person i min släkt som man inte velat prata om alls. Min morfars bror var en mycket märklig person som kallades Björnjägarn. Han lämnade efter sig en massa tavlor, kanske oäktingar på bygden och mystiska rykten.

Finns det något hos Björnjägarn som går igen i Thomas Bodström? Det blir ett omtumlande, och delvis upprörande, facit som Thomas Bodström till sist får i handen.

Legg igjen en kommentar

 
