Slektsforskning

Disse sidene handler om min slektsforskning.

Sofie Torsdatter Sørli

Posted by Bjørn Gunnar Lindalen den 07/14/2008

Sofie er mor til min mormor, Magna Hansdatter Sæter, gift med Nils Herman Jansson.

Sofie Torsdatter Sørli ble født den 6 nov 1860 i Sørli, Stagnessetra, Vestmarka, Eidskog, Hedmark. Hun ble døpt den 3 feb 1861 i Eidskog Kirke, Matrand, Eidskog, Hedmark. Hun ble konfirmert den 3 okt 1875 i Eidskog
Kirke, Matrand, Eidskog, Hedmark; Sofie fikk karakteren «Udm. Godt.» Hun ble gift med Hans Nilsen Kulblikneset, sønn av Nils Larsen Tønnes og Eli Olsdatter Tobølbråten, den 3 jan 1880 i Eidskog kirke, Matrand, Eidskog, Hedmark. Forlovere var gårdbruker Anders T. Stagnessætren og gårdbruker Erik Nilsen Øverby.
Tillysing dagene var 3. og 4. desember og 1. juledag året før. Sofie slapp  og flytte langt. Sø-Sætra ligger jo rett på nedsiden av Sørli.

Sofie kom aldri over at to av ungene hennes druknet. Hun bebreidet seg selv for at hun sendte Emma i butikken for å kjøpe trå snellen.
Sofie mistet en god del penger da Vingersbanken gikk konkurs. Vinger Sparebank måtte 18. november 1931 åpne akkordforhandlinger. Sofie og Magnas datter Lilla var mye i kirken. Lilla var hennes yndlings barnebarn.

Sofie var med i «Vestmarka Østre kvinneforening. Den ble startet 29. januar 1911 hos Mathilde Lien. Magna til sønnen Laurits, var også med.

Sofie døde den 14 okt 1942 81 år gammel. Da hadde hun vært enke i godt over 16 år. Hun ble begravet ved Vestmarka kirke, Vestmarka, Eidskog, Hedmark; Sofie ligger i samme grav som mannen Hans, barna Emma og Olaf, barnebarnet Hans Peder, og oldebarnet Hans Olaf.

2 kommentar to “Sofie Torsdatter Sørli”

  1. Bjørn O. Tysse said

    Hei. Jeg søkte på Kaisa (Caisa) Nielsdotter og fant henne i din slekt. Jeg har bladd gjennom, men finner henne ikke igjen. Jeg har henne født 1823 i Arvika, far Niels Eriksson. Kaisa ble gift i Norge med Hans Olsen f. 1832.
    Snakker vi om samme person, vennligst E-mail til bj.o.tysse@c2i.net
    hilsen Bjørn

    • Hei Bjørn!
      Jeg vet ikke om det er samme person. Ifølge presten hadde hun 2 dødfadte barn fra før, og to som levde, da hun fikk barn med Lars Nilsen Kulblik. Noe fødelsesår har jeg ikke på henne. Videre skjebne ukjent. Jeg har flere Kajsa, Kaisa, Caisa Nilsdøttre i basen min, men ingen født 1823.

Legg igjen en kommentar

 
